PTSD טיפול באקסטזי

סם האקסטזי הוכח כפורץ דרך לנפגעי פוסט טראומה

ככל הנראה המחשבה הראשונה שלכם מיד כאשר אתם שומעים על אקסטזי היא מחשבה שלילית, ויש לכך לא מעט סיבות הגיוניות ונכונות. אך בשנת 2017 הודיע מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA כי הוא יתחיל לשווק את ה-MDMA כטיפול חדשני לנפגעי חרדה. הטיפול יגיע בקונספט מובנה בצורה הבאה: מפגשים קבועים אצל פסיכולוג פרטני, כאשר במסגרת הטיפול יקבל המטופל 3 מנות של הסם – בתקופות זמן שונות במהלך הטיפול. במאמר הבא נסביר לכם את טיב הקשר בין פוסט טראומה וסמים.

אז מה זה בעצם MDMA?

ה-MDMA הוא בעצם החומר הפעיל הנמצא בתוך האקסטזי. את תחילת דרכו עשה ה-MDMA בתור תרופה לבעיות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות אי שם בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת. אך הקהל הצעיר וגם הקהל המבוגר יכיר את סם האקסטזי בתור אחד מהסמים המוכרים והמסוכנים ביותר, שנפוץ בעיקר במסיבות. 

שימוש ב-MDMA יגרום לאדם שמשתמש בו לתחושה של אנרגיית שיא, יש כאלה שאפילו מספרים על תחושה של ריחוף בשמיים. חלק מהמשתמשים יכולים להעיד גם כי בעקבות השימוש הגיעו גם הזיות ולעיוותים זמניים בראייה מיד לאחר השימוש. מהסיבה הזאת בלא מעט מדינות ברחבי העולם האקסטזי הוא סם אסור, אז האם תמונת המצב השתנתה בעקבות הגילויים החדשים של מנהל המזון והתרופות האמריקאי? על התשובות נמצאות בהמשך המאמר.

היעילות של MDMA בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות

חשוב לציין כי הגילוי של משרד המזון והתרופות האמריקאי לא הפתיע אף אחד, שכן האקסטזי הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות עוד במהלך המאה הקודמת. אך מכיוון שהוא הביא איתו גם לא מעט תופעות לוואי מסוכנות, החליטו במרבית המקומות לאסור את השימוש בו.

אך עם השנים וככל שהתפתחה הטכנולוגיה היה ניתן לשלוט בצורה טובה יותר בכל סמי ההזייה, בניהם גם בסם האקסטזי. פוסט טראומה ואקסטזי הוכחו כשילוב מנצח רק לאחרונה, אך עוד בשנות ה-90 של המאה הקודמת היה ניתן לראות תחילה של גילויים מפתיעים בכיוון הזה. כיום לאחר בדיקה מעמיקה הוכח כי ישנה אפשרות להשתמש באקסטזי על מנת לפתור לא מעט מצבים של פוסט טראומה ועוד לא מעט בעיות פסיכיאטריות אחרות.

פוסט טראומה ואקסטזי – כל מה שחשוב לדעת

כיום לרשות מרבית הסובלים מפוסט טראומה ישנם מבחר ענק של טיפולים הקונבנציונליים אשר מתיימרים לשפר את המצב. אך בפועל ניתן לראות כי לאחר תקופה ארוכה של טיפול המצב נשאר כמו שהוא, ולא מעט מהמטופלים פשוט מרגישים כי הטיפול הופך להיות לא יעיל. פוסט טראומה הינה מחלה ממושכת וארוכת טווח אשר יכולה ללוות אדם לכל אורך חייו, וחשוב מאוד למצוא דרך פתרון יעילה גם לתקופת זמן ממושכת.

אחד מהתסמינים הבולטים ביותר של פוסט טראומה זה חוויה ממושכת של הפגיעה גם לאחר שעברו לא מעט שנים – כל זאת בעקבות זיכרונות וסיוטים. למעלה ממחצית האנשים שעשו שילוב של פוסט טראומה וסמים העידו כי הם מרגישים שיפור משמעותי באורח חייהם. השיפור המשמעותי ביותר הגיע בעקבות ירידה דרסטית בכמות הסימפטומטיים הפוסט-טראומתיים. כך שכיום השילוב בין פוסט טראומה ואקסטות הוא כלל לא מופרך ויכול להוביל לתוצאות מרשימות במיוחד.

איך תוכלו להשתמש בצורה נכונה באקסטזי?

חשוב לציין כי עדיין סם האקסטזי הוא איננו סם מומלץ, ותופעות הלוואי עדיין יכולות להופיע כתוצאה מהשימוש בו. מהסיבה הזאת לא בכל המדינות בעולם אימצו את הקביעה של מנהל המזון והתרופות האמריקאי. אז כיצד תוכלו לדעת שאתם מטפלים בפוסט טראומה בצורה יעילה ולא מסכנים את חייכם? יש לכך תשובה חד משמעית.

ראשית עליכם להקשיב בצורה רצופה להוראות של הפסיכיאטר שלכם, הוא זה שיוכל להסביר לכם בדיוק כיצד תוכלו להוציא את המקסימום מהשילוב של פוסט טראומה ואקסטזי. אסור לכם לנסות ולקחת את הסם בתדירות שנוחה לכם כי כמו שאמרנו זה יכול לחשוף אתכם ללא מעט תופעות לוואי מסוכנות.

האידיאל הוא לקחת את הסם תחת השגחה, כזאת שתוכל להעניק לכם גם סיוע במקרה הצורך. במצב שבו אתם מקשיבים להוראות של הפסיכיאטר שלכם ולוקחים את הסם על פי ההנחיות, אין שום סיכוי כי תפגעו בעצמכם. בסופו של דבר ישנה קביעה חד משמעית כי פוסט טראומה ואקסטות זה שילוב שיכול להועיל לכם במיוחד.

שתף בפייסבוק
שתף בווטסאפ
שתף במייל
שתף בטלגרם
מאמרים ופוסטים דומים:

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר שלנו