כלים מעשיים לעזרה בהתמודדות עם פוסט טראומה

פוסט טראומה היא תוצאה של חוויה מטלטלת אישית שמשאירה בנו חותם, לעיתים כבד ושדרוגי. התמודדות עם פוסט טראומה היא תהליך מסובך שדורש התמודדות עם רגשות, זיכרונות ותחושות אישיות. מגוון הכלים השונים הקיימים לעזוב את מתמודדי הפוסט טראומה כל כך רחב, שהייתה צורך לאגד אותם יחדיו תחת מרכז אחד. עוד מטרה שלנו במאמר זה היא להצטייד את הקוראים ביודעים להיות ראשונים לעזרה. במאמר זה נחפש יחדיו את הדרכים השונות שבהן אנו יכולים לעזור לעצמנו ולאחרים להתמודד, להבין ולמנוע את התוצאות הלא מרגיעות של פוסט טראומה. אתם מוזמנים להעמיק ולהבין מהו אותו טיפול עצמי שאמור להקל על התהליך.

מתודות טיפול חדשניות להתמודדות עם השפעות פוסט-טראומה

למעלה מעשרה מיליון בני אדם בכל העולם סובלים מהתקפי חרדה, דיכאון, ותסמינים אחרים של התפרצות פוסט טראומתית (PTSD). תראומה שכזו יכולה להתרחש בעקבות אירועים מטלטלים – פיצוץ, בלגן, מלחמה, תאונה, תקיפה, וכו'. כיום, בעידן המודרני של הרפואה והפסיכולוגיה, מתפתחות מתודות טיפול חדשניות להתמודדות עם השפעות הפוסט-טראומה.

המראה ראשי מבין מדינות מתודות הטיפול החדשניות הן יישומי ראיית מציאות מדומה (VR). המטופל מראה את עצמו בתוך סביבה מדומה, תוך כדי שמירה על בטחון פיזי ונפשי מוחלט, ובאמצעות החשיפה המדומה הזו, מתרגל להיות יעיל יותר במציאות. מחקרים רבים מציינים כי יש כאן יכולת חדשנית להתמודד עם המציאות לאחר טראומה.

בנוסף, ישנן שיטות טיפול אינטרפרסונליות, שמתמקדות בהשפעה של הטראומה על מערכות היחסים של הגורם. מחקרים מציינים כי זהו כלי חשוב לשפר את התמודדות והשפעת הטראומה על החיים היום יומיים.

חלק מהרופאים למדו להשתמש בטראומה לתהליך התמודדות אישי. דרך "מעבר הטראומה" באמצעות חווית טקסים מסוימים, יכול לעזור לחלים לחולים לאחר שכבת העכור הפנימית שהטראומה השאירה.

עוד שיטה שמתפתחת בשנים האחרונות היא הגישה המיינדפולנסית. טיפול מיינדפולנס מאפשר הגעה לשלווה על ידי הקפדה על חיים בראשי טובה ובריאות פיזית. זהו אמצעי שמאפשר התמדה יעילה למטופלים שנמצאים במערכת סיפוק ממדי, ומתמודדים עם תחושות אפליה.

מתודה עוד מיוחדת המשמשת בטיפול בטראומה היא מדיטציה, שמטרתה לעזור למטופל להתמודד עם התחושה שהוא אינו מסוגל לשלוט במצביו הנפשיים. המדיטציה מנהלת את החשיבה והרגש, מנדנדת את הרגש לרגע, ומעניקה תחושה של הבאה עצמאית.

לסיכום, שלל מתודות טיפול חדשניות מתפתחות כיום להתמודדות עם השפעות פוסט-טראומה. כמו כן, מתודות אלו מתייחסות למגוון רחב של גורמים אישיים, חברתיים וקוגניט

 מדריכים מעשיים להתמגננות ממצוקה טראומטית

טראומה נפשית היא טריטוריה מסובכת ומזעזעת, אך עם האימונים המתאימים והמדריכים המעשיים, ניתן למצוא את המסילה לחילוץ מתוך המצוקה. טראומה נובעת ממצבים שבהם אדם מרגיש שהוא אינו מסוגל להתמודד והוא מאבד את השליטה, חוש העצמאיות והביטחון שלו. מדריכים מעשיים עוסקים ביכולת להפסיק את מעגל החרדה, ללמד את המוח להגיב באופן שונה ולהאמין שהשלווה והשקט הם אפשריים.

הכוח נמצא בתוך כל אחד מאיתנו לתקן מה שנשבר ולהביא שחרור ושחזור למציאות. מדריכים מעשיים להתמגננות ממצוקה טראומטית – כלולים בטכניקות שונות – מתרגולים מיומנויות קיומיות, טיפולים גופניים ומטפלים חשמליים.

מיומנויות קיומיות כוללות את התמודדות עם רגשות, השלמה עם הנזק, החרדה או הפחדים, ולמדות לגבור על הדחקות ובניית תחושה של שליטה וביטחון. זה יכול לכלול תרגולי נשימה, מדיטציה ועוד.

המערך המרכזי של הגוף שלנו כולל את הראש, הלב, המעיים וכל האיברים החיוניים האחרים. מהם, המערך העצבי האוטונומי שלנו שולט בגוף. המערך העצבי האוטונומי משקולל את המערך הסימפאתטי של תגובת הלחימה או בריחה שלנו ואת המערך הואגוסטים שלנו שמאזן רוגע ושקט. ההתמגננות מתחילה כאשר אנחנו מצליחים לשלוט במערך הואגוסטים שלנו.

כל גופני, כמו התרגול הגופני, יוגה, מסאז', פילאטיס, ואף סקס יכולים לסייע בהתמגננות מהטראומה. תרגולים אלה משלבים בתוכם את המחשבה, הרגשות, הנשימה, והגוף. הם מאפשרים לנו להרגיש שוב את הגוף שלנו, להתנהג בחשיפה למציאות, ולחזור למאמר החיים שלנו.

עונג, יצירתיות, חיבוקים, נחת, אהבה וקבלה הם פרקים חיוניים בהתמגננות מהטראומה. הם מזרימים את החיים שוב, ממסים את כל מה שהקפיא את הלב, ומעוררים את השמחה שהתחבאה מתחת להמוני החרדה.

ישנם מגוון טכניקות רחב היכולות לעזור בהתמגננות ממצוקה טראומטית. אם אתה מרגיש שאתה במצוקה, אל תהסס לח

 

שתף בפייסבוק
שתף בווטסאפ
שתף במייל
שתף בטלגרם
מאמרים ופוסטים דומים:

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר שלנו